donderdag 25 februari 2010

Tijd voor jezelf

Wat ik regelmatig in mijn praktijk tegenkom zijn mensen die vinden dat ze te weinig tijd hebben voor zichzelf. Te weinig tijd voor je gezin, je vrienden of hobby’s. Eenvoudigweg te weinig tijd om te genieten van zaken waar je energie en een goed gevoel van krijgt.

Aandacht voor jezelf en investeren in jezelf is iets wat veel mensen niet geleerd hebben. Of ze zijn het in de loop van de tijd, door een druk leven, vergeten. Wanneer de balans in je leven doorslaat naar een “leven vol moeten”. Een leven gevuld met allerlei zaken die je stress geven of andere negatieve gevoelens dan is het nu tijd voor verandering.

Laat ik eens op een rijtje zetten wat je zelf kan doen om meer tijd voor jezelf te creëren.

• Zet de telefoon eens uit of laat hem rinkelen.
• Zet eens een streep door een uur in de week van je agenda.
• Neem minimaal een keer in de week een rustmoment voor jezelf.
• Ga iets doen waar je ontspanning en/of plezier van krijgt. Sport, een hobby of iets anders dat voor jou goed voelt.
• Wanneer het druk is en je een gevoel van stress ervaart. Let dan eens 3 minuten op je ademhaling. Leg je hand op je buik en breng je adem zo ver mogelijk naar je buik. Op deze manier ontspan je. Vanuit ontspanning werk je efficiënter.
• Zeg eens wat vaker “nee”.

“Nee” zeggen is iets waar veel mensen moeite mee hebben.

Wanneer je een vraag van iemand krijgt en je hebt niet meteen een antwoord zeg dan: “mag ik daar even over nadenken? Dan kom ik er later op terug.”. Dat geeft je meer tijd om voor jezelf na te gaan hoe je de vraag wilt beantwoorden.

Misschien ben je te vaak geneigd “ja” te antwoorden op een (hulp)vraag. Doe je dat dan omdat je denkt dat de ander dat van je verwacht? Of omdat je de ander niet teleur wilt stellen?
Maar is dat ook zo? Of begrijpt de ander het best wanneer je “nee” zegt en is hij helemaal niet teleurgesteld. We zijn namelijk vaak heel sterk in het invullen van andermans gedachten.

Een handige zin die ik zelf regelmatig gebruik is de volgende: “nee, wat ik niet voor je kan doen is ………, wat ik wel kan doen voor je is ……….” Op deze manier bied je naast de “nee” direct een alternatief. Bijvoorbeeld een ander tijdstip of een ander voorstel. De ontvanger van deze zin is dan helemaal niet meer bezig met het eerste deel van de zin, de “nee”. Hij zal de focus leggen op het tweede, positieve deel van de zin. Een charmante oplossing die het veel mensen makkelijker maakt om “nee “ te zeggen.

Wanneer je wat vaker “nee” zegt tegen mensen die van alles van je willen krijg je meer controle over je tijdsbesteding. Vul de tijd die je op deze manier voor jezelf creëert op een positieve manier in.

En begin daar vandaag nog mee!


RAAKNU

Ellen Borst


P.S.

Met NLP leer je ook hoe je meer grip op je tijd krijgt. Bovendien leer je met NLP nare gevoelens te stoppen en te vervangen door krachtige goede gevoelens van ontspanning en zelfvertrouwen. Vanuit een krachtig positief gevoel krijg je meer grip op je leven en meer controle over jezelf.

Wanneer je ook wilt ervaren wat NLP allemaal kan doen voor jou. Kan je vanzelfsprekend ook bij mij terecht voor een privé coachingsessie. Mail naar ellen@raaknu.nl of bel me op 06-52378261 voor een afspraak.

www.raaknu.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten