zondag 30 januari 2011

Communiceren via social media gevaarlijk?

Veel mensen maken tegenwoordig intensief gebruik van social media. Het gevaar van deze online-communicatie is dat de meeste mensen vergeten dat deze manier van communiceren zijn beperkingen heeft. Bij face to face communicatie kan er al veel mis gaan, maar bij online-communicatie ben je in tijd en/of locatie gescheiden . Emotie, gevoel, intonatie worden sterk ingeperkt. Met eventueel vervelende consequenties als gevolg.

Bij communicatie is er sprake van tweerichtingsverkeer tussen mensen waarbij er iemand een boodschap wil overbrengen aan een ontvanger die deze boodschap interpreteert en daarop reageert. Tegenwoordig hebben we “internetcommunicatie”. We communiceren daardoor meer schriftelijk met elkaar. En dat heeft zo zijn beperkingen en gevaren.

* Want we zijn beperkt in het aantal woorden per bericht. Dit heeft al tot gevolg dat zinnen soms heel anders over kunnen komen dan bedoeld. Vooral de jongere gebruikers zijn vaak al aardig bedreven in alle afkortingen om zo maar zoveel mogelijk te vertellen in zo min mogelijk tekens.

* De non-verbale communicatie is afwezig. Een gezichtsuitdrukking, een frons, een glimlach blijft onzichtbaar voor de ontvanger. Geen handgebaren meer om iets te benadrukken of kracht bij te zetten. Om die reden is het gebruik van emoticons toegenomen.

* Volume van de stem, intonatie of emotionele klanken kunnen we niet horen.

* Sommige berichten, zoals het uitmaken van een verkering of andere emotionele berichten, zijn ronduit ongeschikt om via een kort berichtje op internet te zetten.

* En wat te denken van berichten die je verstuurd waarop niet wordt gereageerd. Wat voor een boodschap haal je daar uit? Je zou er van alles van kunnen gaan maken. Vonden ze je bericht niet leuk of inspirerend? Vinden ze jou als persoon niet de moeite waard om op te reageren? Heb je slordige (spel)-fouten gemaakt in je bericht die storend waren. Geen bericht kan ook een reactie zijn. En misschien hadden de ontvangers simpelweg geen tijd om te reageren.

* Tenslotte mogen we niet vergeten dat deze communicatievorm nogal verslavend kan zijn. Je blijft maar de nieuwe berichten lezen die elkaar snel kunnen opvolgen. Met alle gevolgen van dien. Je vergeet bijvoorbeeld de tijd en komt te laat op je afspraak. Of je raakt oververmoeid omdat je ’s avonds maar niet kan stoppen waardoor je minder slaap krijgt.

We maken allemaal toch graag en volop gebruik van social media. Ik ook. In korte tijd heb ik me weten te linken aan nieuwe contacten. Raak ik getriggerd door diverse uitnodigingen van netwerken met interessante events en workshops. Krijg ik volgers, die ik vaak op mijn beurt ook interessant genoeg vind om te volgen. Ontvang ik veel tips en leuke reacties. Deze communicatievorm is redelijk eenvoudig. Ik volg zelfs binnenkort een workshop BLT (bloggen, linked-in en twitter) om nog efficiƫnter met social media om te kunnen gaan. Je kunt communiceren op iedere plek. Thuis, bij Seats2meet (S2M), in de trein of waar dan ook. Droog, warm en comfortabel.

Het nadeel van te weinig mensen live ontmoeten kan eenvoudig worden weggenomen. Door regelmatig in te gaan op uitnodigingen of aankondigingen van feestjes, netwerkbijeenkomsten of andere evenementen. Die natuurlijk weer voorbij komen via berichten op social media. Daar kun je dan je vrienden, collega’s, andere professionals en klanten ontmoeten.

Dus als conclusie wil ik je adviseren, met inachtneming van de genoemde beperkingen en eventuele gevaren van het schrijven via social media, met gezond verstand en vooral veel plezier van deze manier van communiceren te genieten.

Ik wens jou veel schrijf- en leesplezier!

Ik ben zelf te vinden op:

linked-in

Twitter

Raaknu website

Ellen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten